Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Nazwa zadania: Utworzenie punktu dydaktycznego
pn. „Tajemnice przyrody” przy Szkole Podstawowej nr 2 im. Bolesława Ścibiorka w Konstantynowie Łódzkim
zrealizowanego w ramach konkursu WFOŚiGW „Nasze ekologiczne pracownie”
Beneficjent: Gmina Konstantynów Łódzki

Mimo pracy zdalnej, cały czas realizujemy drugi etap projektu pn. „Tajemnice przyrody”. Każda klasa ma przydzielone zadania tj. porządki i przygotowanie ogrodu do wysiewu, pielęgnacja oraz realizacja zajęć i doświadczeń o tematyce ekologicznej.

W klasie III a zostały przeprowadzone zajęcia na temat:

1. Co zanieczyszcza powietrze? W ramach przeprowadzonych zajęć uczniowie poznali rodzaje zanieczyszczeń powietrza, źródła zanieczyszczeń. Omówiono skutki zanieczyszczeń powietrza i ich wpływ na zdrowie człowieka.

2. Jak chronić środowisko? Uczniowie poznali działania sprzyjające ochronie środowiska, utrwalili pojęcie recyklingu. Projektowali znaki graficzne promujące tę ochronę.

3. Rozkład śmieci w czasie . Poprzez udział w zajęciach, uczniowie klasy III a dowiedzieli się, ile odpadów produkuje rocznie człowiek, jak długo trwa rozkład poszczególnych odpadów, czym można zastąpić materiały o długim okresie rozkładu, aby chronić środowisko. Wykonali w programie PowerPoint prezentację „Jak długo żyją śmieci?”

4. Środowiska życia ptaków. Uczniowie ustalili charakterystyczne cechy ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowania do lotu, poznali środowiska, w jakich żyją i przystosowania w budowie ciała do życia w tych środowiskach, nazwy ptaków zamieszkujących dane środowisko.

W marcu klasa III a założyła w klasie uprawę warzyw w doniczkach. Uczniowie zasadzili korzenie pietruszki, zasiali szczypiorek, bazylię, pietruszkę. Omówiono czynniki warunkujące rozwój roślin. Przez okres pobytu w szkole prowadzono obserwację tych roślin. Objęła ona etap kiełkowania.

Z przyrodą ożywioną dziecko spotyka się codziennie, czyni mimowolne obserwacje zjawisk przyrodniczych. W trakcie planowania zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia i spostrzeżenia dzieci aby ukierunkować i usystematyzować ich wiedzę nt. zjawisk pogodowych, wykonano kalendarze pogody. Uczniowie obserwowali przez tydzień pogodę i zapisywali w kalendarzu wyniki obserwacji.

Od 1 kwietnia uczniowie założyli indywidualnie w domach uprawę wybranej rośliny, poznają zasady prawidłowej pielęgnacji, swoje spostrzeżenia i obserwacje dotyczące etapów jej rozwoju przedstawiają w formie wykonanych prac.