Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Nazwa zadania: Utworzenie punktu dydaktycznego
pn. „Tajemnice przyrody” przy Szkole Podstawowej nr 2 im. Bolesława Ścibiorka
w Konstantynowie Łódzkim
zrealizowanego w ramach konkursu WFOŚiGW „Nasze ekologiczne pracownie”
Beneficjent: Gmina Konstantynów Łódzki
Całkowita wartość projektu : 63 370,06 zł.
Dofinansowanie: 49 831,71 zł.
Pierwszy etap realizacji projektu pn. „Tajemnice przyrody” w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, którego zadaniem było utworzenie punktu dydaktycznego na terenie naszej szkoły dobiegł końca.
Celem projektu było zagospodarowanie terenu należącego do Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstantynowie Łódzkim i utworzenie punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Lekcje w terenie i bezpośredni kontakt uczniów z naturą z całą pewnością będą mieć pozytywny wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych.
Przestrzeń punktu dydaktycznego została podzielona na trzy strefy. Pierwsza wejściowa, w której znajdziemy pojemniki do segregacji zbiórki odpadów oraz tablicę dydaktyczną, co z pewnością wpłynie na zwiększenie świadomości ekologicznej uczniów. W tej części zostały umieszczone również gry terenowe, które będą służyły utrwalaniu poznanych treści przyrodniczo- ekologicznych, ścieżka sensoryczna, rozmieszczone są tablice tematyczne dotyczące roślin, co ukaże bogactwo roślin kwiatowych, pobudzi zmysły poprzez kolor, zapach i kształt kwiatów, da możliwość obserwacji kwiatów na różnych etapach ich wzrostu. Donice z kwiatami, rabata bylinowa zwabiać będzie owady do zamontowanych budek.
Druga część ogrodu to strefą dydaktyczna, w której najważniejszym miejscem jest zadaszona altana. Tutaj odbywać się zajęcia plenerowe lub dodatkowe, doświadczenia, konkursy, gry i zabawy związane z warunkami atmosferycznymi, zmianą pór roku, w której nasi uczniowie prowadzić będą ciekawe badania, eksperymenty. Wyposażone zostały stanowiska badawcze zaopatrzone w sprzęt do wykonywania doświadczeń, prowadzenia badań i obserwacji, zajęć w terenie. Są to stanowiska do badania powietrza, wody, gleb, a także stanowisko zajmujące się krajobrazem najbliższej okolicy.
Obok znajduje się tablica dydaktyczna „Środowiska życia ptaków”, a także karmniki, budki lęgowe i poidełka dla ptaków. Miejsce to nauczy odpowiedzialności za zwierzęta i rośliny poprzez systematyczną pielęgnację i dokarmianie ptaków zimą.
Trzecia strefa to jest część doświadczalna, w której znajdziemy stację meteorologiczną, dzięki której możliwe będą zajęcia badawcze związane z warunkami atmosferycznymi Strefa dydaktyczna dodatkowo wzbogacona będzie o nasadzenia roślin, które reagują na zmianę pogody. W tej części ogrodu znajdą się drewniane skrzynie, w których zasiane będą zioła np. mięta, melisa lekarska, szałwia, cząber górski itp. jako element ogrodu sensorycznego.
W dalszej części ogrodu jest poletko uprawowe na którym uczniowie będą mogli prowadzić uprawowe doświadczenia i zapisywać je na tablicy. Dzieci uczyć się będą jak powstaje i do czego służy kompost (wykorzystując kompostownik z napowietrzaniem), jak i w jakim celu zbierać, deszczówkę, obserwować wzrost roślin.
Poszczególne strefy ogrodu okala żywopłot, zasadzone zostały drzewa i krzewy, całość uzupełniają kwitnące, kolorowe byliny.
Na zajęciach w ogrodzie, dzieci obserwować będą pogodę, rozpoznawać rośliny i zwierzęta, przeprowadzać różne eksperymenty, doświadczenia i obserwacje. Wspólna praca pomoże rozbudzić zainteresowania dzieci, rozwijać ich świadomość ekologiczną oraz umożliwi im doświadczanie zjawisk fizycznych i przyrodniczych.