Zakończyliśmy drugi moduł w programie “CZYTAM Z KLASĄ Lekturki spod chmurki”.
Klasa 2c zakończyła niedawno drugi moduł w ekologicznej edycji projektu “CZYTAM Z KLASĄ Lekturki spod chmurki”. Realizacja modułu stała się dla nas okazją do przypomnienia znanych już informacji na temat segregacji odpadów, ale również zapoznania z innymi niebezpieczeństwami, które są zagrożeniem dla naszej planety.
W drugim module projektu uczniowie omawiali lekturę A. i Cz. Centkiewiczów pt.: "Zaczarowana zagroda". Pierwszym, wykonanym przez uczniów, zadaniem było uzupełnienie w lekturnikach stron związanych z omawianą lekturą. Dzieci zapisały na początku informacje o tytule, autorach, oraz bohaterach głównych i drugoplanowych. Następnie każdy z uczniów wykonał portret głównego bohatera. Dzięki niemu utrwaliliśmy również wiadomości o przymiotnikach, podając ich przykłady przy opisywaniu postaci Elegancika. Ponad to wykonaliśmy quiz na temat lektury. Na jego podstawie ustaliliśmy kolejność wydarzeń, a stworzonym planem uzupełniliśmy kolejną stronę zeszytu do lektur. Na samym końcu, każde z dzieci opisywało ustnie ulubioną scenę z lektury, po czym zilustrowało ją dowolną techniką.
Wykonanie drugiego zadania poprzedziło obejrzenie filmu edukacyjnego traktującego o Antarktydzie, jej krajobrazie i warunkach atmosferycznych. Następnie, na podstawie zgromadzonych informacji oraz obrazów przedstawionych w lekturze, zamieniliśmy swoją salę klasową w zimową krainę, przypominającą Antarktydę. W kąciku sali, obok ośnieżonego drzewa czytelniczego, dzięki pracom grupowym, powstała piękna makieta zaczarowanej zagrody, otoczonej mnóstwem lodowego śniegu, z budynkiem stacji badawczej im. Dobrowolskiego, postaciami polarników oraz pingwinów Adeli zamieszkujących tamtejsze obszary. Wśród nich nie zabrakło także Elegancika. Wszystko to zostało otoczone zimowym krajobrazem zza okna oraz lodowym podłożem z folii aluminiowej.
W ramach trzeciego zadania z drugiego modułu, przypomnieliśmy sobie o konieczności segregacji odpadów oraz zaletach recyklingu. Zorganizowaliśmy klasowe wyzwanie "EKO bałwanek". Wykorzystując plastikowe butelki, nadające się do recyklingu, każdy z uczniów wykonał własnego EKO bałwana. Zabawa była fantastyczna. Wnętrza butelek wypełniliśmy pozostałymi z poprzednich prac, fragmentami bibuł oraz kartek, a następnie dowolnie ozdabialiśmy. Piękne bałwany doskonale wpisywały się w zimowy krajobraz panujący w klasie i stały się niezwykłą ozdobą.
Ostatnim z zadań, było zadanie Ekologiczne. Uczniowie wysłuchali opowiadania pt. “Mała chmurka w krainie śniegu”, a następnie obejrzeli filmy edukacyjne „Efekt cieplarniany” oraz „Potężne lodowce pękają przed kamerą”. Wyjaśniliśmy sobie czym jest efekt cieplarniany, jakie są jego skutki oraz w jaki sposób możemy mu przeciwdziałać. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w pogadance “Jesteśmy eko” opisując, w jaki sposób możemy zadbać o dobro planety, na której żyjemy. Nasza sala zamieniła się również na chwilę w laboratorium śniegu i lodu, w którym najpierw określaliśmy cechy lodu, a następnie badaliśmy w jakiej wodzie lód roztopi się najszybciej. Wnioski omawialiśmy na bieżąco. Wszystkie z powyższych działań przybliżyły dzieciom znane już zagadnienie recyklingu oraz segregacji, ale także uświadomiło jakie inne niebezpieczeństwa (efekt cieplarniany) zagrażają Ziemi.